Indeks BMI - wskaźnik BMI

Trochę o wskaźniku BMI i odchudzaniu

Trochę o wskaźniku BMI i odchudzaniu

Wskaźnik BMI, czyli inaczej indeks BMI to wskaźnik naszej masy ciała. Po odpowiednich obliczeniach stosunku wzrostu do wagi pokazuje czy posiadamy odpowiednią wagę.

Kilka słów o odchudzaniu się i jedzeniu:

Podkreśla się, że przepis dotyczący jednego gatunku mięsa czy ryby może być z powodzeniem wykorzystany do przyrządzania innego, przy czym niejednokrotnie wystarczy zmienić tylko czas obróbki cieplnej. Niektóre przepisy, na przykład te, które przewidują użycie różnego rodzaju małżów i skorupiaków, tzw. owoców morza. W celu obniżenia kaloryczności potraw, częste stosowanie sztucznych środków słodzących i oleju parafinowego przy zupełnym wykluczeniu cukru i tłuszczów naturalnych, w tym również olejów roślinnych. Wprawdzie przy niektórych schorzeniach lekarze polecają zastąpienie cukru sztucznym środkiem słodzącym, a olej parafinowy podawany był dawniej jako lek przeczyszczający, jednakże nie tylko w Polsce, ale i w innych krajach, nie ma obecnie na rynku sztucznych środków słodzących, które przy dłuższym stosowaniu nie zagrażałyby zdrowiu. Olej parafinowy również zaczyna budzić zastrzeżenia nawet przy rzadkim używaniu w celach leczniczych.
Ponadto zupełne wykluczenie z diety olejów roślinnych nie jest właściwe, ponieważ są one ważnym źródłem koniecznych dla zdrowia składników odżywczych, tzw. niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Wskaźnik BMI, czyli inaczej indeks BMI 

 

wskaxnik-bmi.jpgTrzeba mianowicie przypomnieć, że istnieją różnice w zapotrzebowaniu na energię i składniki odżywcze, w zależności od płci, wieku i aktywności fizycznej, związanej z pracą lub sposobem spędzania wolnego czasu. Szczególna ostrożność pod tym względem konieczna jest wówczas, gdy wśród domowników są dzieci i młodzież lub kobiety w ciąży. Wówczas nawet niewielkie i krótkotrwałe niedobory w pokryciu zapotrzebowania na energię, białko, witaminy czy składniki mineralne mogą ujemnie odbić się na rozwoju młodego pokolenia lub zdrowiu przyszłej matki. Również ludzie w wieku podeszłym wymagają pod tym względem szczególnej troski. Występujące u nich obniżenie apetytu i gorsze wchłanianie składników odżywczych powoduje, że trzeba zwracać dostateczną uwagę, by potrawy odznaczały się atrakcyjnością i wysoką wartością odżywczą. Zresztą w żywieniu wszystkich członków rodziny należy unikać monotonii i jednostronności. Warto podkreślić, że jednostronność jest główną wadą wielu propagowanych dotychczas „cudownych diet" mających na celu obniżenie ciężaru ciała. Wyklucza się z nich np. wszystkie produkty zawierające cukrowce, w tym również owoce. Tymczasem dowiedziono, że powinno się wprawdzie kontrolować zawartość w racji pokarmowej produktów o dużym udziale składników energetycznych, tj. tłuszczów i cukrowców, ale równocześnie należy dbać, by skład jej był zrównoważony i mówiąc popularnie, „zawierał wszystkiego po trochu". Jak już wspomniano, poszukiwania idealnej diety odchudzającej trwają nadal i mają na celu znalezienie takiego sposobu żywienia, który byłby równocześnie skuteczny w zwalczaniu otyłości i niezbyt uciążliwy dla stosujących go.

Uważa się, że wskaźnik BMI o wysokości powyżej 25 to jest już otyłość. Polecam skorzystać z jakiegoś darmowego kalkulatora BMI (znajdziecie w internecie) i sprawdzić swoje BMI.